Розвиток та вдосконалення soft skills студентів-медиків шляхом вивчення медичної та біологічної фізики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24061/3083-5887.j.nmsmme.2025.2.III.1

Ключові слова:

soft skills;, природничі науки;, медична та біологічна фізика;, загальні компетенції;, професійні компетенції

Анотація

Здобувачі медичної освіти повинні бути готові не тільки до вирішення складних професійних завдань у майбутній професії, але й працювати в мультидисциплінарних командах, адаптуватися до нових технологій і здобувати нові знання та навички, коли це необхідно. Ці компетенції, зазвичай відомі як soft skills («м’які навички»), підкріплені різними методологіями та інструментами, за останні два десятиліття увійшли у навчальний процес.
У цьому дослідженні з’ясовується можливість формування soft skills при викладанні дисципліни «Медична та біологічна фізика», як складової комплексу природничих дисциплін здобувачами освіти медичного ЗВО у 2023-2024 навчальному році.
У статті представлені дані результатів анонімного опитування, проведеного серед здобувачів освіти, які погодилися взяти участь в опитуванні. Більшість респондентів відзначили розвиток та вдосконалення власних soft skills при засвоєнні дисципліни «Медична та біологічна фізика», при цьому підкреслюючи важливу роль викладача.
Здобувачі освіти, які розвинули нові та вдосконалили існуючі soft skills впродовж вивчення медичної та біологічної фізики зможуть у майбутньому спроектувати набутий досвід на досягнення необхідних професійних компетентностей.

Посилання

Ngo TTA. The Importance of Soft Skills for Academic Performance and Career Development—From the Perspective of University Students. Int J Eng Pedagog (iJEP). 2024 [дата звернення 19 берез. 2025];14(3):53–68. https://doi.org/10.3991/ijep.v14i3.45425.

Susilawati S, Aznam N, Paidi H. Integrated Soft Skill and Scientific Literacy Based on 21st Century Skill. У: 4th International Seminar on Science Education (ISSE) Universitas Negeri Yogyakarta; 13 жовт. 2018; Indonesia. Universitas Negeri Yogyakarta; 2018. с 305–316. https://www.researchgate.net/publication/343523612_Integrated_Soft_Skill_and_Scientific_Literacy_Based_on_21_st_Century_Skill.

Rodríguez Martínez A, Sierra Sánchez V, Falcón Linares C, Latorre Cosculluela C. Key Soft Skills in the Orientation Process and Level of Employability. Sustainability. 2021 [дата звернення 19 берез. 2025];13(6):3554. https://doi.org/10.3390/su13063554.

Trevelin ATC, Neto AC, De Freitas Censoni PG. Work Disruptions and Skill Shifts: Insights on the Characterization, Importance and Development of Soft Skills. Eur J Dev Stud. 2023 [дата звернення 19 берез. 2025];3(4):15–23. https://doi.org/10.24018/ejdevelop.2023.3.4.275.

Horkun K. Soft skills development as the number one priority for the 21st century. Top Issues Humanit Tech Nat Sci. 2019:142–145.

Caeiro-Rodriguez M, Manso-Vazquez M, Mikic-Fonte FA, Llamas-Nistal M, Fernandez-Iglesias MJ, Tsalapatas H, Heidmann O, De Carvalho CV, Jesmin T, Terasmaa J та ін. Teaching Soft Skills in Engineering Education: An European Perspective. IEEE Access. 2021 [дата звернення 19 берез. 2025];9:29222–29242. https://doi.org/10.1109/access.2021.3059516.

The Future of Jobs Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf.

Stanford University. (2018), Communications: Stanford Facts at a Glance, Stanford University Facts. URL: https://swap.stanford.edu/was/20180312175846mp_/http://facts.stanford.edu/pdf/StanfordFacts_2018.pdf.

World Economic Forum, 2016 https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution/

Jasim Mohammed Z, Jasim Alsadaji A, Fadhil Al-Saadi S, Al-Fayyadh S. Al-Fayyadh S. Components of Soft Skills for University Students in the 21st Century: An Overview of Literature Review. Med Edu Bull. 2023;4(1):601–609.

Krüger A, Gillmann B, Hardt C, Döring R, Beckers SK, Rossaint R. Vermittlung von „soft skills“ für Belastungssituationen. Anaesthesist. 2009 [дата звернення 19 берез. 2025];58(6):582–588.

https://doi.org/10.1007/s00101-009-1511-6.

Zayapragassarazan Z. Understanding Soft Skills to Create Better Doctors. 2022;12:1-3. URL: https://www.researchgate.net/publication/361734304_Understanding_Soft_Skills_to_Create_Better_Doctors.

Sancho-Cantus D, Cubero-Plazas L, Botella Navas M, Castellano-Rioja E, Cañabate Ros M. Importance of Soft Skills in Health Sciences Students and Their Repercussion after the COVID-19 Epidemic: Scoping Review. Int J Environ Res Public Health. 2023 [дата звернення 20 берез. 2025];20(6):4901.

https://doi.org/10.3390/ijerph20064901.

Kim SH, Shin S. Social–Emotional Competence and Academic Achievement of Nursing Students: A Canonical Correlation Analysis. Int J Environ Res Public Health. 2021 [дата звернення 19 берез. 2025];18(4):1752.

https://doi.org/10.3390/ijerph18041752.

Widad A, Abdellah G. Strategies Used to Teach Soft Skills in Undergraduate Nursing Education: A Scoping Review. J Prof Nurs. 2022 [дата звернення 19 берез. 2025];42:209–218.

https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2022.07.010.

Borovyk K ta in. Formuvannia Soft Skills v osvitnomu protsesi vyshchoi medychnoi shkoly. U: Aktualni pytannia linhvistyky, profesiinoi linhvodydaktyky, psykholohii i pedahohiky vyshchoi shkoly; 25–26 lystop. 2021; Poltava, Ukraina. Astraia; 2020. S. 36–39. URL: https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/dfc79a25-2f15-4800-9ea6-af64558f4ee4/content

Ngo Thi Hong Linh Practicing Soft Skills for Medical Students in English Speaking Lessons at Danang University of Medical Technology and Pharmacy. Int. J. Multidis Cur Edu Res (IJMCER) 2023. 5(4):29-35. URL: https://www.ijmcer.com/wp-content/uploads/2023/07/IJMCER_D054029035-1.pdf.

Nekrashevych TB. Formuvannia soft skills u studentiv zakladiv vyshchoi medychnoi osvity v protsesi vyvchennia latynskoi movy ta medychnoi terminolohii. Current Trends in the Study and Teaching of Foreign Languages: Proceedings of the 1st International Scientific and Practical Online Conference (Poltava, 04 June 2021). Poltava: Astraya, 2021. P. 159–161. URL: https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/cb80f4d8-93a1-4beb-aacd-47e537590200/content.

Susilawati, Aznam N, Paidi, Ngadimin. Teachers’ perspectives toward soft skills in science learning. J Phys. 2020 [дата звернення 19 берез. 2025];1460:012111.

https://doi.org/10.1088/1742-6596/1460/1/012111.

Fediv VI, Olar ОI, Biriukova TV. Psychological and pedagogical instruments for the teacher of nature disciplines in higher medical education. Bull Alfred Nobel Univ Ser Pedagog Psychol. 2022 [дата звернення 19 берез. 2025];1(23):223–229.

https://doi.org/10.32342/2522-4115-2022-1-23-26.

Fediv V, Olar О, Biriukova T. Psychological and pedagogical features of teaching medical and biological physics. Bull Alfred Nobel Univ Ser Pedagog Psychol. 2022 [дата звернення 20 берез. 2025];2(24):132–139.

https://doi.org/10.32342/2522-4115-2022-2-24-14.

Fediv V, Olar О, Biriukova T. Psychological and pedagogical aspects of teaching medical and biological physics. Acad Notes Ser Pedagog Sci. 2023 [дата звернення 19 берез. 2025];1(208). https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-208-63-68.

Fediv V, Olar O, Biriukova T. Profesiinyi portret vykladacha medychnoi ta biolohichnoi fizyky medychnoho ZVO. Medyko-tekhnichna spivpratsia zarady peremohy: Aktualni zavdannia medychnoi, biolohichnoi fizyky ta informatyky. Materialy dopovidei ta vystupiv III vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu 5-6 kvitnia 2024 roku Vinnytsia. Vinnytsia: Edelveis, S.222. URL: https://drive.google.com/file/d/1w45hNQfHSL-yd3fMo0OSJWtRAlTdOMzC/view.

Standart vyshchoi osvity druhoho (mahisterskoho) rivnia, haluz znan 22 Okhorona zdorovia, spetsialnist 222 Medytsyna. Zatverdzheno ta vvedeno v diiu nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 08.11.2021 r. № 1197. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/11/09/222-Medytsyna.mahistr.09.11.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-09

Як цитувати

Федів, В., & Олар, О. (2025). Розвиток та вдосконалення soft skills студентів-медиків шляхом вивчення медичної та біологічної фізики. Природничі, математичні науки та освіта в медицині, 2(1), 37–49. https://doi.org/10.24061/3083-5887.j.nmsmme.2025.2.III.1

Номер

Розділ

Природничі та математичні дисципліни в медичній освіті