Міжпредметне інтегрування при викладанні біологічної хімії і токсикологічної та судової хімії студентам фармацевтичного факультету Буковинського державного медичного університету

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24061/3083-5887.j.nmsmme.2024.1.III.1

Ключові слова:

міжпредметне інтегрування, компетенції, біологічна хімія, токсикологічна та судова хімія

Анотація

Стаття присвячена міжпредметному інтегруванню при викладанні навчальних курсів біологічної хімії і токсикологічної та судової хімії студентам фармацевтичного факультету, зокрема виокремленню спільних для обох предметів тем, понять, термінів та компетенцій. Аналіз робочих програм із вищезазначених дисциплін виявив, що компетенції набуті студентами-фармацевтами під час вивчення «Біологічної хімії» безперечно мають значення для опанування ними компетенцій курсу «Токсикологічної та судової хімії», а викладання навчального матеріалу обох дисциплін необхідно здійснювати в постійному інтегративному зв’язку задля поглиблення знань і вмінь студентів-фармацевтів, розвитку їх професійного мислення й ерудиції, формування необхідних базових і професійних (фахових) компетенцій майбутніх фахівців фармацевтичної галузі.

Посилання

Biological chemistry / [L. M. Voronina, V. F. Desenko, etc.]. - Kh.: "Osnova" Publishing House of the National Academy of Sciences, 2000. - P. 47–48. [in Ukrainian]

Biochemistry: textbook/ed. Prof. A.L. Zagayka, Prof. K.V. Aleksandrovoi, Vinnytsia: New book, 2014.-811p.[in Ukrainian]

Humenna I.R., Nakhaeva Y.M., Shatskyi V.V. The use of an interdisciplinary approach to the formation of academic communicative competence of students of medical institutions of higher education//Medical chemistry.-2021.-№3.- P.87-91. http://dx.doi.org/10.11603/m.2414-5998.2021.3.12601.

Karpets M. V. Interdisciplinary integration - the basis of professional orientation of education // World of medicine and biology. – 2016. - No. 4 (58). - P. 144-147.[in Ukrainian]

Kozolup M. S. An interdisciplinary approach to the formation of academic communicative competence in students of natural sciences at universities in the USA / M. S. Kozolup // Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series "Pedagogy, social work". – 2014. – Issue 30. – pp. 60–62. [in Ukrainian]

Interdisciplinary integration of teaching bioorganic chemistry at a medical university/E.Yu. Rozhdestvenskyi, M.S. Sydun, A.G. Kryvobok [etc.]//Act. problem modern medicine: Journal Ukraine Med.Stomatol.Academy.-2009.- Vol.9,issue 4 (part 3). - P. 249-251. [in Ukrainian]

Interdisciplinary integration as a factor in improving the teaching of pharmacology in a medical university/ N.I. Voloshchuk, O.S. Pashinska, A.O. Ivanytsia A.O., I.V. Taran//Medical education.-2016, No. 4. - P.8-11. [in Ukrainian]

Nizhenkovska I.V., Velchynska O.V., Kucher M.M. Toxicological chemistry. -K.: Higher School, 2011.-406p. [in Ukrainian]

Palasyuk B.M., Shkilna M.I. Interdisciplinary integration is the basis of the professional orientation of education in a medical institution of higher education//Medical education. -2021,-№4.-P.42-46. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2021.4.12689

Pershko O.I., Todosiichuk N.A. Interdisciplinary integration in the teaching of biochemistry at the college of pharmacy using the example of the topic "Introduction to metabolism of substances and energy"//Medical education.-2020, No. 3. - P. 49-55. https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.3.10772

Work program of the study discipline "Biological Chemistry" for students of the Faculty of Pharmacy, specialty 226 "Pharmacy, Industrial Pharmacy", level of higher education: second (master's) level for 2023-2024, BSMU. [in Ukrainian]

Work program of the academic discipline "Toxicological and Forensic Chemistry" for students of the Faculty of Pharmacy, specialty 226 "Pharmacy, Industrial Pharmacy", level of higher education: second (master's) level for 2023-2024, BSMU. [in Ukrainian]

Standard of higher education, second (master's) level of higher education, field of knowledge 22 Health care, specialty 226 Pharmacy, industrial pharmacy, specializations 226.01 Pharmacy; 226.02 Industrial pharmacy/Approved and put into effect by the order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated November 4, 2022 No. 981. [in Ukrainian]

Shulgai A. G., Fedonyuk L. Ya., Mudra A. E., Oleschuk O. M. Interdisciplinary integration as a component of problem-oriented learning at a medical university // Medical education. – 2018, No. 4. – P. 113-116 https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.4.9342

Atwa H. S. Curriculum integration in medical education:A theoretical review / H. S. Atwa, E. M. Gouda // Intel. Prop.Rights. – 2014. – 2. – P. 113. https://doi.org/10.4172/2375-4516.1000113.

Golding C. Integrating the disciplines: Successful interdisciplinary subjects/ C. Golding. – Centre for the Study of Higher Education, University of Melbourne, 2009. – 27 p.

Integrated medical curriculum: advantages and disadvantages / G. A. Quintero, J. Vergel, M. Arredondo [etal.] // J. Med. Educ Curric. – 2016. – Vol. 3. – P. 133–137. https://doi.org/10.4137/JMECD.S18920.

Kohn, K. P., Underwood, S. M., & Cooper, M. M. (2018). Connecting structure property and structure-function relationships across the disciplines of chemistry and biology: exploring student perceptions. CBE – Life Sciences Education, 17, ar33 1–15. https://doi.org/10.1187/cbe.18-01-0004.

Loftus S. Understanding integration in medical education / S. Loftus // Med. Sci. Educ. – 2015. – 25. – P. 357–60. https://doi.org/10.1007/s40670-015-0152-4.

Butnariu M, Sarac I (2018) Interdisciplinary Character of Biochemistry and Analytical Biochemistry. Biochem Anal Biochem 7: 367. http://dx.doi.org/10.4172/2161-1009.1000367

Yoho et al. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research (2019) 1:16. https://doi.org/10.1186/s43031-019-0016-7.

Yoho, R. A., Urban-Lurain, M., Merrill, J., & Haudek, K. C. (2018). Structure and function relationships in the educational expectations of professional societies across the STEM disciplines. Journal of College Science Teaching, 47(6), 24–31. http://dx.doi.org/10.2505/4/jcst18_047_06_24

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27

Як цитувати

Яремій, І. (2024). Міжпредметне інтегрування при викладанні біологічної хімії і токсикологічної та судової хімії студентам фармацевтичного факультету Буковинського державного медичного університету. Природничі, математичні науки та освіта в медицині, 1(1), 49–61. https://doi.org/10.24061/3083-5887.j.nmsmme.2024.1.III.1

Номер

Розділ

Природничі та математичні дисципліни в медичній освіті